Kulturkrock att handla vitvaror

Nu när hela familjen är samlad tyckte familjen Santos att det bestämt nog var tid att införskaffa sig några nya prylar till hemmet. En ny spis med ugn bland annat. Än en gång begav vi oss till ett av dessa gigantiska och ståtliga Malls. De är verkligen större än störst.

Jeepneyn gasade uppför den en 1440 graders spiralformade uppfarten till fjärde våningen i parkerningshuset. Tillräckligt för att jag skulle hinna bli illamående. Karuseller är ingenting för mig. Usch nej..

Från fjärde våningen steg vi rakt in i en leksaksbutik. De cirka 30 anställda bar overaller som jag mer eller mindre vill efterlikna med hur bilmekaniker klär sig. Mörkt turkosfärgade overaller med orange kulör här och var.

Dessa “bilmekaniker” dansar fågeldansen med musik till varje gång de öppnar och stänger leksaksbutiken. Fick uppleva detta på nära avstånd. Varför existerar inte detta i Sverige? Hur roligt som helst!

Senare gör vi entré i en elektronik/vitvarubutik. Affären är inte särskilt stor men den har mer än 25 anställda. Förstår inte hur det kan gå ihop sig ur ett ekonomiskt perspektiv. Låglönejobb?

Tittar närmare på en skrivare och fem anställda hukar sig över mig likt vakande hökar. De ger mig råd och försöker pröjsa på mig både det ena och andra. Vi köper skrivaren och vips så har vi ett testlabb framför oss. Några människor börja packa upp skrivaren ur sin förpackning och sätter i bläckpatronerna. Jag står som ett frågetecken och undrar vad som är i görningen. Sedan får vi x antal papper i näven som ska skrivas under. Här gäller inga 14 dagars ångerrätt och andra svenska traditionella bekvämligheter. Här testas produkten på plats och konsumenten skriver under att produkten fungerar som den ska. Sedan kan man som kund inget göra ifall produkten går sönder. Både bra och dåligt förstås. Garanti finns men den är nog inte så mycket att hurra för.

För microvågsugnar sätter de ett glas med vatten i och ser om vattnet blir varmt. Gasspisarna testas för att se om plattorna slår gnistor. I tvättmaskinerna slänger de i katter och ser om de blir fluffiga. Skämt å sido känns det åtminstone för min del humoristiskt emellanåt. Det blir en jättegrej av ett ynka litet köp. På mitt korta besök kom jag fram till att det går fem anställda per kund. Ett köp som skulle tagit en kvart i Sverige tar minst en halvtimme i Filippinerna.

När varorna är köpta transporteras dem till din bil.
När varorna är köpta transporteras dem till din bil.

Servicen går inte att klaga på. Något jag tycker är praktiskt och skönt är extrapersonalen i mataffärerna. Det står alltid en extra person och lägger i dina varor prydligt och fint i kassarna så du är klar för att bege dig av efter att du betalt.

Kvitton knippsas alltid fast i påsen så du inte tappar eller blir av med kvittot. Väldigt smart.

Article by Robin Liendeborg

It seems like this author has no description. Add your discription/bio at user profile or disable this widget in theme customizer if you dont want to use it.